Open Positions

Please contact us directly for more details (also see the team page for contact information).

Post-Docs

Computer-assisted rough 2D animations 

The main goal of this post-doc is to provide animation artists with a non-linear interactive approach, whereby a full 2D rough animation is updated after each artist input (e.g., new key drawing, change of trajectory, of timing, etc). This should work for the two common types of animation workflows: straight-ahead, where a keyframe is drawn, then deformed and redrawn at a later keyframe; and pose-to-pose, where separate keyframes are drawn and the motion trajectories between them is specified. Ideally, both workflows could be mixed.

  • Advisor :  Pascab Barla, Pierre Bénard
  • Keywords : animation, sketching, interpolation, deformation, computer graphics
  • Duration : 1 year

PhD Theses

Computer-assisted lighting design 

The main objective of this PhD is two-fold: understand how 3D shape and material are efficiently communicated using clever lighting designs; and develop new tools to semi-automatically control lighting in synthetic 3D scenes. The developed methods may be static (as in product or environment design) or dynamic (as with visual effects and games), and possibly constrained (as in museography or theater). Depending on the final application, the results may be non-physical to some extent, or predictable if they are to be reproduced with real-world lighting.

  • Advisor :  Pascab Barla, Pierre Bénard
  • Keywords : lighting, shape, material, photography, computer graphics, perception
  • Duration : 3 years

Internships

Free Form Lens Design 

Nowadays, it is relatively easy to prototype refractors (e.g., lenses) with arbitrary surface shapes using either subtractive or additive technologies. However, designing the shape of the refractor to reach some desired objectives remains a challenging problem. Indeed, a slight change of the refractive surface can produce strong and non-local effects on the refracted image making it impossible to design the shape of the refractive surface by hand. The goals of this internship are:

  1. Implement a state of the art solver (already done at 80%).
  2. Experiment with the fabrication process.
  3. Quantify the aforementioned sources of errors and investigate approaches to reduce the largest ones.
  4. Investigate more sophisticated designs to relax some of the constraints (e.g., planar receiver, monochromatic light source) or achieve new application (e.g., focus-free projection).

This is a vast topic, and the focus of the internship will be adjusted according to the candidate motivations.

  • Advisor : Gaël Guennebaud
  • Keywords : Optical design, Fabrication, Numerical optimization
  • Level : M2
  • Duration : 5 to 6 months

Simulation d’un écran 3D transparent autostéréoscopique et applications 

L’objectif premier de ce stage est de simuler le fonctionnement d’un écran 3D autostéréoscopique et transparent afin de trouver les bons paramètres pour améliorer ses caractéristiques. En se basant sur le premier prototype existant, la simulation devra d’un côté intégrer les propriétés théoriques du système optique de l’écran, et de l’autre côté reproduire le résultat réel obtenu avec le prototype. La restitution de la simulation peut être dans un premier temps un écran, puis par la suite un casque de réalité virtuelle ou augmentée avec prise en compte de la vision stereo. A partir de cela, la simulation devrait permettre de faire varier les paramètres, afin de connaître les possibilités et limites du principe de l’écran (volume valide d’observation, transitions entre projecteurs, etc).

Le second objectif de ce stage est beaucoup plus ouvert: il consiste à développer un démonstrateur pour explorer les applications potentielles. En variant les paramètres de la simulation, il devrait être possible d’imaginer des applications, potentiellement interactives, comme par exemple l’affichage tête haute (head-up display), ou des vitrines augmentées pour des objets en exposition.

  • Advisors : Patrick Reuter, Thomas Crespel
  • Keywords : écran 3D autostéréoscopique, simulation, réalité virtuelle et augmentée, synthèse d’images
  • Level : M2
  • Duration : 5 to 6 months

Reconstruction 3D sous contraintes de place avec le “Wedge” 

L’objectif de ce stage est de reconstruire en 3D des surfaces malgré des conditions d’accès contraignantes. L’idée clé est d’utiliser une caméra associée à un guide optique, appelé “wedge”, utilisant la réflexion totale interne pour imager une direction orthogonale, à la manière d’un périscope.
%dispositif optique en forme de cale, appelé “le wedge”, qui permet de guider la lumière acquise par réfléxion totale interne.
Il évite ainsi le recul qui serait nécessaire si on plaçait une caméra frontalement à la surface à acquérir.
La particularité de la caméra résultante est que dans une dimension, la caméra est orthographique, et dans l’autre dimension, elle est perspective.

  • Advisors : Patrick Reuter, Thomas Crespel
  • Keywords : écran 3D autostéréoscopique, simulation, réalité virtuelle et augmentée, synthèse d’images
  • Level : M2
  • Duration : 5 to 6 months

For more internships in Computer Graphics, see also: